كلية إدارة الأعمال

قسم إدارة الأعمال

قسم إدارة الأعمال

التعريف بالتخصص

إدارة الأعمال مجال علمي متخصص يركز على تزويد الطالب بالمهارات والمعارف اللازمة التي تمكنه من التفاعل الايجابي في بيئة العمل ، وذلك من خلال التوظيف العلمي السليم للنظريات والمفاهيم الادارية الحديثة، واستخدام تكنولوجيا المعلومات لتأهيل الخريجين، وتعزيز قدراتهم في مجالات اتخاذ القرارات وحل المشكلات، وتحليل الأسواق، مما يجعلهم قيمة مضافة للمنظمات التي يعملون فيها. ويمكن للطلبة مواصلة دراساتهم العليا في الجامعات االلبنانية والأجنبية. ويتم تحديث الخطة الدراسية باستمرار بما يتلائم وينسجم مع متطلبات السوق المحلية والعربية والعالمية، وبشكل يتوافق مع التطورات العلمية والتكنولوجية، خاصة فيما يتعلق باستخدام الحاسوب واللغة الانجليزية في مجال التدريس. ويقوم القسم بإعطاء الهيئة التدريسة والطلبة أهمية خاصة للبحث العلمي. كما يقوم بإدارة وتفعيل أنشطة حاضنة الأعمال في الكلية.

أهداف التخصص:

يهدف برنامج إدارة الأعمال إلى مايأتي:

  1. أن يكون القسم بيتاً للمعرفة في إدارة الأعمال والأكثر جذباً للطلبة الباحثين عن تعليم عالي الجودة على مستوى لبنان والمنطقة العربية .
  2. تقديم خدمات تعليمية متميزة للطلبة وتنمية معارفهم وتعزيز فرص نجاحهم في سوق العمل.
  3. تقديم مستوى مناسب من البرامج التعليمية يلبي حاجات الطلبة ويتلاءم مع معايير التميز ومتطلبات سوق العمل.
  4. تزويد الطلبة بالمهارات المطلوبة التي تساعدهم على فهم أفضل لبيئة الأعمال وتعزيز استعدادهم للريادة في الأعمال.
  5. تزويد الطلبة بالقدرات العلمية والمعرفية والمهنية والمهارات في صنع القرار وحل المشكلات في مجال الإدارة.
  6. تعيين الكفاءات المتميزة من أعضاء هيئة التدريس وتوفير البيئة الأكاديمية الملاءمة التي تشجيع البحث والتطوير.
  7. تقديم الاستشارات والخدمات المجتمعية عن طريق تبادل المعارف والخبرات مع المجتمع المحلي وأطراف التعامل الأخر.
  8. أعطاء الطالب الخلفية الضرورية في الإدارة ذات الصلة لتهيئتهم للدراسات العليا.

مجالات العمل

تعد إدارة الأعمال واحدة من أوسع وأكثر مجالات الأعمال شيوعاً بين التخصصات في العالم. وفيما يتعلق بادارة وعمليات الأعمال فإن ممارسة إدارة الأعمال تتطبق في كل مؤسسة بدءً من المؤسسات الكبيرة إلى مؤسسات الأعمال الصغيرة، وفي المؤسسات غير الربحية إلى شركات تطوير الملكيات. وهذا المجال يركز على الإدارة ويمتد إلى ما بعد إدارة الموظفين وعملهم. وإدارة الأعمال تتعامل مع كل من العمليات اليومية للمؤسسة، ومع الإتجاهات الإقتصادية للتغيرات الصناعية، وتقنيات الأعمال، والقيادة المهنية الأخلاقية، والإدارة الفعّالة.

برنامج الدراسة

مدته ثلاث سنوات بدوام كامل في الحرم الجامعي ويقدم بأسلوب مرن ولا يحتاج لأي متطلبات مسبقة.

متطلبات الجامعة

Code

Course

Credit Hours (Cr.)

اسم المادة

الرقم

ARAB 101

Arabic Language I

3

اللغة العربیة 1

1

ISLM 101

Islamic Culture I

3

الثقافة الإسلامیة 1

2

ENGL 101

English I

3

اللغة الإنجلیزیة 1

3

ISLM 102

Islamic Culture II

3

الثفافة الإسلامیة 2

4

COMP 101

Computer Skills

3

مهارات الحاسوب

5

HIST 110

Lebanon and the Arab-Islamic Civilization

3

لبنان والحضارة العربیة الإسلامیة

6

Total

18

المجموع

متطلبات الكلیة

Code

Course

Credit Hours (Cr.)

اسم المادة

الرقم

ISLM 210

Islamic Banks

3

المصارف الإسلامیة

1

ISLM 310

Jurisprudence of Transactions

3

فقه المعاملات

2

ENGL 102

English II

3

اللغة الإنجلیزیة 2

3

ISLM 110

Islamic Economics

3

الاقتصاد الإسلامي

4

ISLM 220

General Finance in Islam

3

المالیة العامة في الإسلام

5

Total

15

المجموع

المتطلبات الاختيارية (9 ساعات معتمدة)

Code

Course

Credit Hours (Cr.)

اسم المادة

الرقم

ACCT 450

International Accounting

3

المحاسبة الدولية

1

ENGL 300

Business and Professional Speaking

3

لغة الأعمال التجارية والمهنية

2

MATH 250

Linear Algebra

3

الجبر الخطي

3

MIS 360

e-Business

3

الأعمال الإلكترونية

4

MKTG 245

Services Marketing

3

تسويق الخدمات

5

MGMT 250

Employee Development

3

تطوير الموظفين

6

MGMT 400

Special Topics

3

مواضيع خاصة

7

Total

9

المجموع

قسم الإدارة

No.

Course code

Course Name

Credit Hours (cr.)

1.

MGMT 101

Management

3

2.

MGMT 210

Entrepreneurship and Small Business Management

3

3.

MGMT 230

Entrepreneurial Decision Making

3

4.

MGMT 240

Human Resources Management

3

5.

MGMT 260

Business Statistics

3

6.

MGMT 270

Business Communication

3

7.

MGMT 300

Business Law

3

8.

MGMT 310

Production and Operations Management

3

9.

MGMT 320

Organizational Behavior

3

10.

MIS 365

Management Information Systems

3

11.

MGMT 370

Public Relations

3

12.

MGMT 380

Quality Management

3

13.

MGMT 390

Training or Research Management Project

3

14.

ACCT 101

Accounting I

4

15.

ACCT 102

Accounting II

4

16.

ACCT 210

Financial Accounting

3

17.

ECON 101

Microeconomics

3

18.

ECON 102

Macroeconomics

3

19.

MATH 210

Business Math

4

20.

MIS 380

Feasibility Studies and Project Evaluation

3

21.

MKTG 101

Marketing

3

Total Credits

66

توصيف المواد

MGMT 101 Management (3 Cr.)

An overview of management functions, fundamental principles of organization behavior, individual differences, motivation and leadership for beginning management majors.

MGMT 210 Entrepreneurship and Small Business Management (3 Cr.)

An analysis of the problems related to management, organization, and operation of small business enterprises. This course emphasizes managerial problems from the perspective of small businesses such as personnel, capital, location, marketing, accounting, and legal issues, among others. Pr: MGMT 101.

MGMT 230 Entrepreneurial Decision Making (3 Cr.)

A detailed introduction into the role and nature of entrepreneurial decision-making. This course reviews the structure and key components of decision-making models, and uses computer simulation models to introduce students to decision making in a realistic entrepreneurship model.

MGMT 240 Human Resource Management (3 Cr.)

A course that deals with understanding and managing human capital as a major strategic asset, macro and micro manpower planning, skill surveying, management learning, de-learning and relearning, results-driven performance in the age of virtual organizations and telecommuting, and knowledge workers in a rapidly changing corporate context within a global knowledge economy. Pr. MGMT 101.

MGMT 250 Employee Development (3 Cr.)

This is a senior level, seminar style course that is designed to expose students to employee training and development within an organization. Specially, it is designed to help students develop skills that will enable them to effectively design, implement, and evaluate training systems from an applied perspective.

The course also sheds light on career planning and development as essential functions in maintaining competency.

MGMT 260 Business statistics (3 Cr.)

Statistical methods in business, including descriptive statistics, probability distributions, sampling, parameter estimation and hypothesis testing, correlation and simple linear regression, and chi-square tests.

MGMT 270 Business Communication (3 Cr.)

Means of extending management capabilities through effective internal and external communications, including data organization and presentation. Pr: ENGL 1 and 2.

MGMT 300 Business Law (3 Cr.)

Business Law I is a study of the fundamental principles of law as they apply in the business world such as Contract Law. The course examines legal rights and remedies, business torts and crimes, contracts, agency, employment, and negotiable instruments. This course covers the origins of the Lebanese legal system and sources of law; the law of tort; contract law; law of agency; consumer law, incorporating the Trade Practices Act; bankruptcy and its implications; intellectual property; and ethical issues in business. Pr: ENGL 1, 2.

MGMT 310 Production and Operations Management (3 Cr.)

Techniques and procedures for efficient operation and problem solving. Pr: MGMT 101 and MGMT 260.

MGMT 320 Organizational Behavior (3 Cr.)

Behavior of individuals’ style, social system analysis, motivation and communication. Pr: MGMT 101.

MGMT 365 Management Information Systems (3 Cr.)

Analysis and design of computer-based management information systems to satisfy needs of functional areas of organizations such as finance, marketing, accounting, engineering, production and operations management. Pr: MGMT 101.

MGMT 370 Public Relation (3 Cr.)

This course focuses on the communication between and individual or organization and the public to promote stakeholder acceptance and approval, students explore traditional and emerging components of the public relations process through mass media, as well as the needs of different types of business, such as corporations, non-profit organizations and government offices.

MGMT 380 Quality Management (3 Cr.)

Examines the principles and techniques for managing and improving quality in a manufacturing facility. Topics include new product design control, incoming material control, manufacturing process control, and continuous quality improvement. Pr: MGMT 310.

MGMT 390 Training or Research Management Project (3 Cr.)

Student may choose between training at any known corporation or do an accounting project. This issue could be discussed with his / her academic advisor. (Senior level).

MATH 210Business Math(4 Cr.)

Polynomial, rational, exponential and logarithmic functions, solution of systems of equations, trigonometric, circular and certain special functions.

MATH 250 Linear Algebra (3 Cr.)

An explanation of the basic concepts of linear algebra. Topics include vector spaces, applications to line and plane geometry, linear equations, and matrices, as well as linear transformations, changes of basis, diagonalization, similar matrices, Jordan canonical forms, Eigen values, determinants, and quadratic forms. Pr: Math 210.

MIS 360 e- Business (3 Cr.)

A detailed review and investigation of establishing, developing, and managing Web strategy in the e-Commerce and e-Business arena. A study of the critical elements essential to successful Web site implementation and management. Will apply the systems approach to examine some of the radically new business models emerging from Web based businesses.

MIS 380 Feasibility Studies and Project Evaluation (3 Cr.)

Pr: 240, 250. (Senior level.)

ACCT 101 Accounting I (4 Cr.)

Application of accounting procedures to a single proprietorship including organization of ledgers, accounts, journals, financial statements, management of cash and inventories. The development of the accounting cycle, current assets, property, plant, and equipment and current liabilities are studied in detail.

ACCT 102 Accounting II 4( Cr.)

Application of accounting principles and procedures of proprietorships, partnerships, and corporations, including plant assets, depreciation, current liabilities, stockholders equity, long term obligations and financial statement. Pr: ACCT 101.

ACCT 210 Financial Accounting (3 Cr.)

Introduction to accounting as the language of business. Emphasis on reasoning and logic of external reporting model. May include computer-based applications. Pr. ACCT102.

ACCT 450 International Accounting (3 Cr.)

Designed to expose students to the international aspects of accounting and financial management. Includes discussion of some of the different financial accounting practices across countries; financial statement analysis in a global context, international auditing practices and procedures, international tax implications and the implications of operating within the regulations of the Foreign Corrupt Practices Act, the European Union, North American Free Trade Agreement and General Agreement on Tariffs and Trade.

Computer Skills (3 Cr.)

Students will gain a general understanding of Windows, the most popular and widely used graphical user interface available today. Microsoft Windows allows you to easily communicate with and control your computer. In addition, Microsoft Windows makes it easy to learn the application software installed on your computer, transfer data between the applications, and manage the data created while using an application.

ECON 101 Microeconomics (3 Cr.)

Introductory microeconomic analysis. Competitive behavior of firms, price determination, efficiency in production and equity in distribution.

ECON 102 Macroeconomics (3 Cr.)

Introductory macroeconomic analysis. Aggregate demand and supply, saving, investment, the level of employment and national income determination, monetary and fiscal policy. Pr: ECON 101.

ENGL 101 English I (3 Cr.)

Provides instruction that focuses on writing skills, evaluating and explaining ideas, conducting library and Internet research, developing a research paper, and documenting research. Placement is based on assessment.

ENGL 102 English II (3 Cr.)

Increases the writing and thinking skills developed in English 101; covers applying critical thinking and writing skills to a variety of academic assignments, including analyzing complex texts. Pr. ENGL 101.

ENGL 300 Business and Professional Speaking (3 Cr.)

Development of communication skills often used in business and professional settings, with an emphasis on various kinds of presentations. Pr: ENGL 1, 2.

المصارف الإسلامیة: (٣ ساعات معتمدة)

یتناول تاریخها وأبرز معوقات عملها وأبرز آلیات المعتمدة وهیكلیتها سواء لجهة المصارف أو الشركات المالیة المختلفة.

فقه المعاملات: (٣ ساعات معتمدة)

یتناول المقرر نظریة العقد وأحكام عقد البیع والإجارة والوكالة والكفالة إضافة لأبرز البیوع الشائعة. كما یتناول المقررأحكام الرهن والجعالة والحزالة والصلح والابراء والشراكة من شركة مضاربة ووجوه وأبدان وغیرها .

الاقتصاد الإسلامي: (٣ ساعات معتمدة)

یتناول المقرر أبرز النظریات العالمیة ثم یستوفي أبرز مقومات النظریة الاقتصادیة الاسلامیة في الإنتاج والتوزیع والإستهلاك إضافة إلى أخلاقیات الإقتصاد الإسلامي.

المالیة العامة في الاسلام: (٣ ساعات معتمدة)

یتناول المقرر أحكام الخراج والغنى والغنائم وموارد الدولة وآلیات علاج العجز في المیزانیة والتضخم والتمویل وفق الرؤیة الإسلامیة والمقارنة إضافة لأحكام الضرائب والزكاة.

الثقافة الإسلامیة 1: (٣ ساعات معتمدة)

یهدف تدریس هذا المقرر لتمكین الطالب من التعرف إلى دین الإسلام وروح التشریع والأخلاق فیه والإلمام بما هو معلوم من الدین بالضرورة والإطلاع على شرائع الإسلام الحنیف ودفع الشبهات في مجال العقیدة والتشریع كما یتعرف الطالب على كیفیة الالتزام في حیاته العملیة وفي سلوكه الیومي. وأیضاً یتعرف على كیفیة ربط تعلیم الإسلام الحنیف بإدارة الأعمال والأموال. وأخیراً یتعرف الطالب على المكتبة الإسلامیة.

اللغة العربیة 1: (٣ ساعات معتمدة)

تتضمن المادة نصوصاً تراثیة ومعاصرة ، غنیة بالمفردات اللغویة والأسالیب البلاغیة، المدعومة بتدریبات تحلیلیة نحویة ولغویة، تعین الطالب على التمكن من المهارات اللغویة (تحدثاً واستماعاً وقراءة وكتابة، واستخدامها في میادین الحیاة بفاعلیة ومهارة مع التطرق إلى أبرز الأخطاء الشائعة في الكلام والإملاء .

الثقافة الإسلامیة2 : (٣ ساعات معتمدة)

لبنان والحضارة العربیة الإسلامیة: (٣ ساعات معتمدة)

تتناول المادة الكیان اللبناني ونهائیته ودوره في المنطقة العربیة والإسلامیة وعطاءات أبنائه على مدى القرون وأهم رجالاتها والتعریف بثقافة التعایش الوطني ومعرفة الجذور التاریخیة للعائلات الروحیة في لبنان .