كلية إدارة الأعمال

قسم التسويق

قسم التسويق

التعريف بالتخصص

يهتم برنامج التسويق بتعريف الطالب بمبادئ وأسس التسويق، وهيكل أنظمتها وبيئتها من خلال مقررين على الطالب، وهما مبادئ الإدارة وإدارة التسويق. بينما تركز مقررات أخرى مثل بحوث التسويق، سلوكيات المستهلك، وإدارة التجزئة، وخدمات التسويق على بناء القدرات والإمكانيات والمعارف في حقول متخصصة مثل تحديد احتياجات المعلومات وجمعها وتحليلها ومهارات الاتصال وسلوك العملاء والعلاقات العامة والتعامل مع الغير. و بإكمال الخطة الدراسية يكون الطالب قد تمكن من تطبيق طرق وأساليب معالجة المشاكل ومهارات اتخاذ القرار في إطار نشاطات التسويق . ويتعدى البرنامج تخصص التسويق إلى حقول مكملة حيث توفر المقررات الأخرى في الخطة المعارف الهامة في تخصصات إدارة الأعمال، والتمويل، والاقتصاد، واستخدام الحاسوب في مجال اتخاذ القرارات الإدارية، وبناء الاستراتيجيات، بالإضافة إلى تمكين الطالب من عدد من الأدوات الكمية التحليلية من خلال مقررات الاقتصاد الكلي والجزئي والطرق الكمية في الإدارة.
يفتح تخصص التسويق أبواب العمل في مجالات مختلفة، حيث إن التسويق نشاط مهم لكافة المنشآت الصغيرة والكبيرة، المحلية منها والدولية، ولمختلف المستويات الإدارية من مدير عام تنفيذي إلى مالك نشاط تجزئة صغير، ولجميع أشكال العمل من نشاط تصنيعي عالمي إلى نشاط على شبكة الإنترنت. وما يعكس أهمية النشاط هو أن حوالي ثلث القوة العاملة في قطاع الأعمال في العالم العربي مرتبطة بنشاط التسويق. كل هذا يعني مستقبل وظيفي مليء بالتحدي، مثل وظيفة فريق البيع، أو في نشاط التجزئة، أو في الإعلان، أو من خلال التسويق الالكتروني، أو في مجال بحوث التسويق، أو لتسويق نشاط الرياضة، علاوة على نشاطي التوزيع والشراء. ويجد بالتالي خريجوا التسويق فرصاً وظيفية محلية ودولية. كما أن الفرص المستقبلية الوظيفية أيضاً متوفرة خارج مجال الأعمال الربحية، مثل العمل في المستشفيات، والجامعات، ووظائف الدولة، وفي المؤسسات الخدمية مثل مراكز الخدمة الاجتماعية والتأهيل وغيرها.

ويوفر برنامج التسويق العمل في مجاله ، علاوة على الفرص المتاحة للمساهمة في مشاريع منفردة، كما إن التدريب بالتعاون مع المؤسسات يساعد في توجيه الطلاب من خلال البرنامج ليختاروا النشاط والمجال الذي سيمارسونه. فبرنامج البكالوريوس في التسويق بنظام الساعات المعتمدة يوفر الفرصة لطلبة الدبلوم في التسويق لاحتساب جزء كبير من المقررات التي درسوها، وبالتالي دراسة ما تبقى عليهم من مقررات لاتمام متطلبات حصولهم على البكالوريوس من الجامعة لتحسين فرص عملهم ومستقبلهم الوظيفي بالدخول في عالم المتخصصين الجامعيين.

أهداف القسم

يهدف برنامج التسويق إلى ما يأتي:
1. تزويد الطالب بأساسيات ومفاهيم علوم التسويق مع إيضاح أثر الوسائل والتكنولوجيا المتقدمة في تطور العلم.
2. مساعدة الطالب في تطوير مهارات الاتصال والتعامل مع الغير وتشجيع روح العمل الجماعي وتنمية القدرة على التحليل وإيجاد حلول للمشاكل وتطوير القدرات الذهنية للطالب.
3. تطوير المعارف والمهارات لدى الطالب والقدرة المطلوبة لإدارة فعاليات التسويق للشركات في قطاع الأعمال.
4. إعداد الطالب بالمهارات الكافية لممارسة نشاط التسويق في بيئة تنافسية.
5. أعطاء الطالب الخلفية الضرورية في التسويق والعلوم الإدارية ذات الصلة لتهيئتهم للدراسات العليا.


الفرص الوظيفية

يتوقع أن يعمل خريجوا هذا البرنامج في المجالات الآتية:
1.أقسام التسويق: من مبيعات ومشتريات في جميع الأنشطة الاقتصادية.
2. الأبحاث التسويقية، وممارسة الأنشطة التسويقية وبناء المعلومات التسويقية، وتحليل السوق وسلوك المستهلكين في الشركات ووكالات الإعلان وغيرها من منظمات الأعمال.
3. إدارة أنشطة التجزئة والجملة والعلامة التجارية.
4. الإعلان والعلاقات العامة في كل الأنشطة الاقتصادية.
5. تسويق برامج وخطط المؤسسات الحكومية وتنفيذها مثل الوزارات الخدمية.
6. المكاتب الاستشارية والتعليم والتدريب في المؤسسات بمختلف أنواعها.

برنامج الدراسة

مدته ثلاث سنوات بدوام كامل في الحرم الجامعي ويقدم بأسلوب مرن ولا يحتاج لأي متطلبات مسبقة.

متطلبات الجامعة

Code

Course

Credit Hours (Cr.)

اسم المادة

الرقم

ARAB 101

Arabic Language I

3

اللغة العربیة 1

1

ISLM 101

Islamic Culture I

3

الثقافة الإسلامیة 1

2

ENGL 101

English I

3

اللغة الإنجلیزیة 1

3

ISLM 102

Islamic Culture II

3

الثفافة الإسلامیة 2

4

COMP 101

Computer Skills

3

مهارات الحاسوب

5

HIST 110

Lebanon and the Arab-Islamic Civilization

3

لبنان والحضارة العربیة الإسلامیة

6

Total

18

المجموع

متطلبات الكلیة

Code

Course

Credit Hours (Cr.)

اسم المادة

الرقم

ISLM 210

Islamic Banks

3

المصارف الإسلامیة

1

ISLM 310

Jurisprudence of Transactions

3

فقه المعاملات

2

ENGL 102

English II

3

اللغة الإنجلیزیة 2

3

ISLM 110

Islamic Economics

3

الاقتصاد الإسلامي

4

ISLM 220

General Finance in Islam

3

المالیة العامة في الإسلام

5

Total

15

المجموع

المتطلبات الاختيارية (9 ساعات معتمدة)

Code

Course

Credit Hours (Cr.)

اسم المادة

الرقم

ACCT 450

International Accounting

3

المحاسبة الدولية

1

ENGL 300

Business and Professional Speaking

3

لغة الأعمال التجارية والمهنية

2

MATH 250

Linear Algebra

3

الجبر الخطي

3

MIS 360

e-Business

3

الأعمال الإلكترونية

4

MKTG 245

Services Marketing

3

تسويق الخدمات

5

MGMT 250

Employee Development

3

تطوير الموظفين

6

MGMT 400

Special Topics

3

مواضيع خاصة

7

Total

9

المجموع

قسم التسويق

No.

Course code

Course Name

Credit Hours (cr.)

1.

MKTG 101

Marketing

3

2.

MKTG 250

Electronic Marketing

3

3.

MKTG 260

Marketing Communication

3

4.

MKTG 300

Professional Selling and Sales Management

3

5.

MKTG 350

Retailing

3

6.

MKTG 360

Consumer Behavior

3

7.

MKTG 375

International Marketing

3

8.

MKTG 380

Marketing Research

3

9.

MKTG 390

Training or Marketing Research Project

3

10.

ACCT 101

Accounting I

4

11.

ACCT 102

Accounting II

4

12.

ACCT 210

Financial Accounting

3

13.

ECON 101

Microeconomics

3

14.

ECON 102

Macroeconomics

3

15.

MATH 210

Business Math

4

16.

MIS 380

Feasibility Studies and Project Evaluation

3

17.

MGMT 101

Management

3

18.

MGMT 260

Business statistics

3

19.

MGMT 300

Business Law

3

20.

MGMT 320

Organizational Behavior

3

21.

MGMT 370

Public Relations

3

Total Credits

66

توصيف المواد

MKGT 101 Marketing (3 Cr.)

Analytical survey of problems encountered in distributing goods and services from a marketing management approach with emphasis on the consumer and the social responsibility of the marketer.

MKGT 245 Services Marketing (3 Cr.)

An overview of the process of marketing services. This course includes a study of the characteristics of services and their marketing implications, developing marketing strategies, creating value, pricing and promoting the service performance, and ensuring a positive customer experience.

MKTG 250 Electronic Marketing (3 Cr.)

An overview of electronic marketing development and its impact on marketing transactions and management of organizations. Topics covered include e-marketing as an economic and strategic approach; business to business and business to consumer e-marketing; management of an e-marketing project; and financial, legal, and security issues.

MKTG 260 Marketing Communication (3 Cr.)

An overview of promoting manager integrated marketing communication. Topics Covered include behavioral foundations of marketing communications, environmental influence on marketing communications and promotion management process and its execution. (Pr: MKTG 101, 245.)

MKTG 300 Professional Selling and Sales Management (3 Cr.)

An overview of selling and sales management. Topic covered include sales management functions and strategies, developing the selling function, sales goals and structure, building a sales program, and leading and motivating the sales force. (Pr: MKTG 260.)

MKTG 350 Retailing (3 Cr.)

This course examines the opportunities and problems faced by marketers in contemporary retail formats. The principle issues involved in retailing are explored, including store location and layout, merchandise planning, buying and selling, category management, and coordination of store activities. Overall, the course allows students to develop appropriate skills and knowledge for effective and efficient decision making in the contemporary retail environment.

MKTG 360 Consumer Behavior (3 Cr.)

A course that focuses on the customer as the key to market success. Topic covered include the roles of a customer, market values a customer seeks, determinants of customer behavior, the customer’s mindset, customer decision-making and customer-focused marketing. (Senior level).

MKTG 375 International Marketing (3 Cr.)

An overview of the scope and challenge of international marketing. Topics covered include the cultural environment of global markets, assessing global market opportunities, and developing and implementing global marketing strategies. (Pr: MKTG 250.)

MKTG 380 Marketing Research (3 Cr.)

A course that provides through coverage and various marketing research tools along an applied orientation including a systematic analysis of the steps comprising the marketing research process, starting with research problem definition and terminating with data collection, analysis and presentation. (senior level)

MKTG 390 Training or Marketing Research Project (3 Cr.)

ACCT 101 Accounting I (4 Cr.)

Application of accounting procedures to a single proprietorship including organization of ledgers, accounts, journals, financial statements, management of cash and inventories. The development of the accounting cycle, current assets, property, plant, and equipment and current liabilities are studied in detail.

ACCT 102 Accounting II (4 Cr.)

Application of accounting principles and procedures of proprietorships, partnerships, and corporations, including plant assets, depreciation, current liabilities, stockholders equity, long term obligations and financial statement.( Pr: ACCT 101)

ACCT 210 Financial Accounting (3 Cr.)

Introduction to accounting as the language of business. Emphasis on reasoning and logic of external reporting model. May include computer-based applications. (Pr. ACCT102)

ACCT 450 International Accounting (3 Cr.)

Designed to expose students to the international aspects of accounting and financial management. Includes discussion of some of the different financial accounting practices across countries; financial statement analysis in a global context, international auditing practices and procedures, international tax implications and the implications of operating within the regulations of the Foreign Corrupt Practices Act, the European Union, North American Free Trade Agreement and General Agreement on Tariffs and Trade.

ECON 101 Microeconomics (3 Cr.)

Introductory microeconomic analysis. Competitive behavior of firms, price determination, efficiency in production and equity in distribution.

ECON 102 Macroeconomics (3 Cr.)

Introductory macroeconomic analysis. Aggregate demand and supply, saving, investment, the leve of employment and national income determination, monetary and fiscal policy. (Pr: ECON 101).

MIS 360 e- Business (3 Cr.)

A detailed review and investigation of establishing, developing, and managing Web strategy in the e- Commerce and e-Business arena. A study of the critical elements essential to successful Web site implementation and management. Will apply the systems approach to examine some of the radically new business models emerging from Web based businesses.

MIS 380 Feasibility Studies and Project Evaluation (3 Cr.)

(Pr: 240, 250 Senior level.)

MGMT 101 Management (3 Cr.)

An overview of management functions, fundamental principles of organization behavior, individual differences, motivation and leadership for beginning management majors.

MGMT 250 Employee Development (3 Cr.)

This is a senior level, seminar style course that is designed to expose students to employee training and development within an organization. Specially, it is designed to help students develop skills that will enable them to effectively design, implement, and evaluate training systems from an applied perspective. The course also sheds light on career planning and development as essential functions in maintaining competency.

MGMT 260 Business Statistics (3 Cr.)

Statistical methods in business, including descriptive statistics, probability distributions, sampling, parameter estimation and hypothesis testing, correlation and simple linear regression, and chi-square tests.

MGMT 300 Business Law (3 Cr.)

Business Law I is a study of the fundamental principles of law as they apply in the business world such as Contract Law. The course examines legal rights and remedies, business torts and crimes, contracts, agency, employment, and negotiable instruments. This course covers the origins of the Lebanese legal system and sources of law; the law of tort; contract law; law of agency; consumer law, incorporating the Trade Practices Act; bankruptcy and its implications; intellectual property; and ethical issues in business. (Pr: ENGL 1)

MGMT 320 Organizational Behavior (3 Cr.)

Behavior of individuals’ style, social system analysis, motivation and communication. (Pr: MGMT 101.)

MGMT 370 Public Relation (3 Cr.)

This course focuses on the communication between and individual or organization and the public to promote stakeholder acceptance and approval, students explore traditional and emerging components of the public relations process through mass media, as well as the needs of different types of business, such as corporations, non-profit organizations and government offices.

MATH 210 Business Math (3 Cr.)

Polynomial, rational, exponential and logarithmic functions, solution of systems of equations, trigonometric, circular and certain special functions.

MATH 250 Linear Algebra (3 Cr.)

An explanation of the basic concepts of linear algebra. Topics include vector spaces, applications to line and plane geometry, linear equations, and matrices, as well as linear transformations, changes of basis, diagonalization, similar matrices, Jordan canonical forms, Eigen values, determinants, and quadratic forms.(Pr: Math 210.)

ENGL 101 English I (3 Cr.)

Provides instruction that focuses on writing skills, evaluating and explaining ideas, conducting library and Internet research, developing a research paper, and documenting research. Placement is based on assessment.

ENGL 102 English II (3 Cr.)

Increases the writing and thinking skills developed in English 101; covers applying critical thinking and writing skills to a variety of academic assignments, including analyzing complex texts. (Pr. ENGL 101.)